König 500 GP

König 500 GP lze bez nadsázky přirovnat k meteoru. Podobným způsobem se v roce 1972 vřítil do seriálu Moto GP v sedle s novozélanďanem Kimem Newcombem (2.1.1944-14.8.1973).

Talentovaný novozélanďan přišel v roce 1968 jako technik k legendárnímu výrobci závodních lodních motorů König Motorenbau v Západním Berlíně. Osudové setkání technických talentů Dietra Königa a Kima Newcombea započalo sice krátkou, ale zářivou etapu ve vývoji závodních motocyklů. Geniální nápad postavit závodní motocykl kolem lehkého, ale velmi výkonného, a lety závodění ověřeného, lodního motoru. Ano, motocykl se stavěl podle motoru a vše se tomu přizpůsobilo. První start v seriálu Velkých cen proběhl na domácí půdě, na Velké ceně Západního Německa v Nürburgringu 1972 a skončil na skvělém 3. místě. Během své první sezóny si dojel ještě pro "bednu" na VC Východního Německa v Sachsenringu. V sezóně 1973 stanul na stupních vítězů celkem 4x, a ve VC Jugoslávie dokonce zvítězil. I přes jeho tragickou nehodu na okruhu Silverstone (11.8.1973) skončil v ročníku 1973 na celkovém druhém místě za Giacomo Agostitim. Na BrnoGP bude skutečně k vidění originální stroj, na kterém jel i svůj poslední závod 11.8.1973 v britském Silverstone. Na stroji jsou dodnes patrná poškození, která při nehodě utrpěl.

V sezónách 1972-1973 byl jediným strojem v seriálu GP, který byl schopen "ujet" fenomenálním Giacomo Agostinimu a Philu Readovi na továrních MV Agustách.

Tento stroj startoval ve VC Československa v Brně v letech 1972-1973.

Motocykl je plně zrekonstruován a je v barvách, ve kterých startoval ve VC Československa 1973 i v osudném závodě v britském Silverstone.

Tento unikátní stroj se nachází v soukromé sbírce a je k vidění v Automotoklubu Hradec Králové.

Technické údaje König 500GP :
výrobce: König Motorenbau, Západní Berlín

rok výroby: 1972
prototyp: 1968
pilot: Kim Newcombe, NZ
první start v GP: 1972, VC Západního Německa

motor:
ležatý dvoutaktní vodou chlazený čtyřválec s protiběžnými písty (boxer) a rotačním šoupátkem
objem 493ccm,
vrtání/zdvih 54 mm x 54 mm
výkon 90+ k / 10000 ot/min
suchá hmotnost motoru: 15 kg

převodovka: závodní převodovka Norton AM-21 6-stupňová, spojka suchá

karburátory: spádový dvojitý karburátor Solex 2x40mm nebo Weber 2x42 mm (původně z Porsche 911)

suchá hmotnost: 115 kg, rozložení váhy 65kg přední/50 kg zadní kolo
celková délka: 2080 mm, rozvor 1480 mm

maximální rychlost: 260+ km/h dle zvoleného převodu

přední brzda Yamaha/Fontana 250 mm, 4-klíčová
zadní brzda Ceriani, 220 mm 2-klíčová
přední vidlice Ceriani OT-35 GP
zadní tlumení: Girling